دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 20 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۲:۱۳:۴۳منبع: شانا

فعالیت همزمان سه دکل حفاری در میدان مشترک سلمان
ایران دریلینگ: رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره با اشاره به فعالیت همزمان سه دکل حفاری در میدان مشترک سلمان از پارسال تاکنون، گفت: از پارسال تاکنون تولید از این میدان ٩ هزار بشکه افزایش یافته است. عباس رجبخانی اظهار کرد: طی سال گذشته ٥ حلقه چاه در میدان مشترک سلمان حفاری و تعمیر شده  که به موجب آن تولید از این میدان ٩ هزار بشکه افزایش یافته است. رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره با یادآوری این که سیستم تزریق آب در میدان سلمان به دلیل مستهلک شدن سالها بدون استفاده باقی مانده بود، گفت: به تازگی با انجام تعمیرات با امکانات موجود بخشی از این سیستم دوباره راه اندازی شده و امیدواریم در چندماه آینده، کل این سیستم به مدار آید. رجبخانی گفت: هم اکنون ضریب بازیافت نفت در میدان نفتی و گازی سلمان ٥١ درصد است، به تازگی با افزایش دو برابری تزریق گاز به چاههای نفتی، این ضریب تقویت شده است. وی گفت: هم اکنون ایران به نسبت سهم خود در میدان مشترک سلمان، تولید نفت و گاز دارد، این درحالی است که شرکت توتال فرانسه با تمام قدرت برای امارات در حال تولید در این میدان است. رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره از پایان تعمیرات اساسی در سکوی گازی میدان مشترک سلمان طی چند ماه آینده خبر داد و گفت: با اجرای این کار ارسال گاز از مبدا سکو به هر مقصدی فراهم می‌شود. میدان نفتی سلمان از یک تاقدیس نامتقارن به ابعاد تقریبی ۱۱ کیلومتر در ۱۴ کیلومتر تشکیل شده‌ است. این میدان از نظر زمین‌شناسی به سه لایه تولید نفت تحتانی و فوقانی مربوط به دوره ژوراسیک و یک لایه بوئیب مربوط به دوره کرتاسه تشکیل شده‌ است.
میدان سلمان همچنین یک لایه گازی به نام خوف نیز دارد. این میدان در جریان فعالیت شرکت نفت لاوان در دهه ۱۹۶۰ میلادی کشف شد. نخستین چاه اکتشافی آن در ژوئن ۱۹۶۵ حفر شده و تولید آن از سال ۱۹۶۸ آغاز شد. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این میدان در ۱۴۴ کیلومتری جنوب جزیره لاوان قرار گرفته ‌است و با میدان ابوالبوخوش امارات دارای ذخایر مشترک است. میدان نفتی سلمان براساس آخرین آمارهای ارائه شده هم‌اکنون دارای ۴۴ حلقه چاه نفتی و ۱۰ حلقه چاه گازی است. نفت استخراج شده از میدان سلمان به وسیله یک خط لوله ۲۲ اینچی زیردریایی به جزیره لاوان منتقل می‌شود تا در تاسیسات خشکی فرآورش نهایی شده و برای صادرات یا تامین خوراک مجتمع پالایشی لاوان ذخیره شود. میدان سلمان از میدان‌های قدیمی تولید نفت ایران است که همچنان از ذخایر قابل قبولی برخوردار است. اجرای بموقع و کارشناسی طرحهای توسعه می‌تواند باعث افزایش عمر و برون‌داد چاههای این منطقه شود.


  کد خبر : 719
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
  منبع: شانا

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :